bliv ringet op

hør mere om hvad Inspari kan tilbyde din virksomhed:

Tak for din forespørgelse. Du vil snarest blive reinget op.

 

informationsdrevet forretningsanalyse - eLearning

Forretningsanalysen er det første led i kæden. Desværre er det også mange gange det svageste led i kæden. Mange tror, at forretningsanalyse kun er et spørgsmål om at beskrive forretningen, som den er, men det er helt forkert. En god forretningsanalyse er indsigtsfuld og fremadrettet. Selve processen er meget lærerig og kreativ i sig selv //

Tilmeld kurset
med det samme

for yderligere info om kurset

 

Jens-Jacob Thuun Aarup

Direktør og partner

M: +45 20 26 86 60

@: jja@inspari.dk

 

 

mål

gruppe

 

Dette e-learning kursus henvender sig til alle, der skal medvirke i forretningsanalyser. Både de mennesker i forretningen, der skal deltage og også forretningsanalytikerne, konsulenterne, arkitekterne, projektlederne, og hvem der ellers har medansvar for at få skabt et godt analysegrundlag for den videre fremfærd. Dette uanset om I står over for et Business Intelligence projekt eller andre typer af projekter, der er informationsdrevne. Det kunne være data integration, serviceorientering og mange andre udfordringer.

 

 

hvad får du

ud af kurset

 

  • En måde at lave forretningsanalyse på som passer til den dynamiske virkelighed i forretningen
  • Forretningens aktive medvirken i analyse og design
  • Forretningen tager ejerskab af begrebsmodeller og regler
  • Stærkt forbedret præcision af scope og nytteværdi af løsningen
  • Meget mere præcise estimater

 

 

kursus

beskrivelse

 

Ikke mindst i Business Intelligence, men også i andre forretningsudviklingsinitiativer, er der et stort behov for en fælles model til at beskrive de forretningsbegreber, der er på banen. Mange virksomheder overser dette behov, hvilket kan føre til mislykkede eller stærkt beskårede projekter.


For at komme succesfuldt i mål kræves det, at virksomheden kortlægger sig selv og sine behov. Vi baserer kurset på en kombination af to teknikker: Concept Mapping og Design Thinking.


Concept mapping (Begrebsmodellering): Concept Mapping er kernen i vores tilgang til forretningsanalyse. Concept Mapping udspringer af læringspsykologi og har vist sig at kunne bruges direkte af forretningens eksperter og planlæggere.


De fleste tror, at forretningsanalyse bare er en (kedelig) dokumentation af forretningen, som den er. Sandheden er, at "as-is" ikke er klart defineret (men tværtimod fragmenteret, redundant og inkonsekvent i nogle sammenhænge). Derfor er forretningsanalyse en læringsproces, ikke bare for analytikerne, men også for de andre forretningsrepræsentanter, der skal udvikle forretningen.

Concept Mapping baserer sig på en psykologisk teori, der hedder "Meaningful Learning", og derfor fungerer teknikken særdeles godt i forretningsanalyse sammenhænge.

 

Design Thinking: I forretningsanalyse er der ofte brug for noget "renoveringsarbejde" udover naturligvis decideret forretningsudvikling af nye koncepter osv. Her har vi hentet inspiration i Design Thinking (se fx. Roger Martins bog, "The Design of Business", Harvard Business School Press, 2009). Design Thinking er et mindset, der - som navnet antyder - fremmer skabelsen af ideer. Det gør Concept Mapping også, så de to tilgange arbejder rigtig godt sammen - i ægte synergi.

 

Tilmeld dig her

 

 

kursus

program

 

Kurset er på engelsk og består af tre e-learning kurser:

 

1: Introduction to Information-Driven Business Analysis - download factsheet

 

2: How to do Business Concept Mapping - download factsheet

 

3: Information-Driven Business Analysis - download factsheet

 

 

1: Introduktion (Introduction to Information-Driven Business Analysis)


Introduktionskurset er opstarten på kursus pakken og danner baggrund for de to næste eLearning kurser (se nedenfor). Det giver en overordnet baggrund og introducerer de vigtigste begreber samt modelleringsværktøjet (CmapTools).

De to efterfølgende e-learning kurser kan tages i vilkårlig rækkefølge.

 

 

2: Begrebsmodellering (How to do Business Concept Mapping)

 

  • Forretningsobjekter og egenskaber
  • Definitioner og forretningsregler
  • Sammenhænge
  • Indføring i CmapTools værktøjet til begrebsmodellering
  • Standardbegreber fra verden omkring os
  • Eksempler fra det virkelige liv

 

 

3: Beskrivelse af forretningens informationsgrundlag (Information-Driven Business Analysis)
 

  • Forretningsbegreber og deres sammenhænge
  • Menneskelig viden
  • Viden fra regneark, kontoplaner, systemer, databaser, rapporter, dokumenter, internettet …
  • Håndtering af "dialekter"
  • Hvordan tager man kontrollen over forretningens begrebsapparat?

 

 

Hands-on øvelser
Der er hands-on øvelser såvel som multiple-choice tests i de 2 detaljerede kurser.

 

 

varighed

 

Du bestemmer selv tempoet, men som tommelfingerregel skal man afsætte maksimalt denne tid til kurserne:


1: Introduction to Information-Driven Business Analysis - ca. 2 timer


2: How to do Business Concept Mapping - ca. 4-8 timer (mange øvelser)


3: Information-Driven Business Analysis - ca. 4-6 timer

 

Det vil sige i alt maksimalt ca. 10 - 16 timer.

 

Kurserne kan afbrydes og genoptages - på alle tidspunkter af døgnet. Og de er tilgængelige indtil deltageren har fuldført dem. Det anbefales dog, at man gennemfører alle 3 e-learning kurser indenfor 30 dage.

 

 

pris

 

E-learning kurserne betales online på tilmeldelsestidspunktet og afregnes i Euro.

 

1: Introduction to Information-Driven Business Analysis

- kr, 550 inkl. moms

 

2: How to do Business Concept Mapping

- kr. 1100 inkl. moms

 

3: Information-Driven Business Analysis

- kr. 1000 inkl. moms.

 

I alt kr. 2650 inkl. moms for alle 3 e-learning kurser tilsammen.

 

 

tilmeld dig

kurserne

  

Tilmeld dig alle 3 e-learning kurser her


E-learning kurset udbydes i samarbejde med Thomas Frisendal. Thomas har beskæftiget sig med information og data i mange år, - med et spænd fra analyse, arkitektur, modellering, teknologier og produkter samt implementering og formidling af viden om området, bl.a. som ekstern lektor på en MBA-uddannelse.

 

De sidste 10 år har han specialiseret sig i forretningsanalyse og løsningsdesign og udgav i 2012 bogen Design Thinking Business Analysis, som der undervises ud fra på kurset. Du kan kontakte Thomas på telefon 40 54 83 40 eller skrive til ham på tf@inspari.dk, hvis du vil du vil høre mere om kurset.


hvad er dit BI niveau?

Tak for din stemme... Udfyld formularen for at se svar.

 

inspari a/s

Skæringvej 88

8520 Lystrup

 

Agiltevej 21

2970 Hørsholm

 

T: 70 24 56 55

@: info@inspari.dk

 
Support