hvad er
et dashboard?

 

Et dashboard er en visuel og lettilgængelig måde at præsentere data på. Med et dashboard baseret på god datavisualisering kan du give dine modtagere indsigt i data i ét skærmbillede, så dine modtagere hurtigt og let kan danne sig et overblik. Samtidig kan dine modtagere selv søge nye svar i data, fordi de kan dykke ned i de data, som er i dashboardet, i stedet for at skulle bede om en ny rapport med særlige specifikationer.

”Tallene taler for sig selv” er en vending, vi ofte hører, men sandheden er, at vi ofte har brug for hjælp til at forstå, hvad tallene helt konkret siger, og hvad vi helt konkret kan bruge det til. Derfor er god datavisualisering altafgørende og en disciplin, som du med fordel kan lære at mestre. Og du kan starte lige her.

fortæl historier med et 
BI dashboard 


En del af business intelligence er at tage data og gøre det til noget, der er visuelt attraktivt og visuelt forståeligt, hvilket kan gøres via et dashboard. Her bliver det tydeliggjort, hvad det er for nogle indsatsområder eller KPI’er, du skal beskæftige dig med i din virksomhed, da dashboardet kan åbne øjnene op for, hvor du skal til at gribe ind, eller hvem du skal klappe på skulderen, fordi det går rigtig godt.


Der findes mange historier i data, som aldrig bliver fortalt. Dashboardet hjælper med at synliggøre historier, der skaber en læring og en viden. Samtidig åbner brugen af dashboards op for, at flere medarbejdere på tværs af kompetencer og interesser kan søge nye indsigter i data, fordi flere forskellige interesser og profiler får adgang til data. Nye øjne bringer nye perspektiver.

dashboard guidelines
sådan får du mest ud af dit dashboard

 

Selvom det lyder rimelig simpelt med et enkelt skærmbillede, stiller det høje krav til dig. Du skal kunne holde tungen lige i munden og udvælge det allervigtigste, så overskueligheden stadig bevares. Du skal derfor være skarp på, hvilket budskab du vil have frem, så du kan udvælge netop de elementer, som modtageren forstår i første omgang. Et godt designet dashboard giver en række fordele, blandt andet at modtageren let kan gennemskue det forretningsområde, der illustreres.

Vi har opstillet følgende Do’s and Don’ts, som kan være guidelines for, hvordan du får mest muligt ud af dit dashboard.

Do's

  • Hold det visuelt simpelt
  • Gør det præcist
  • Tænk i billeder
  • Vis gerne flere ting på en gang

Don'ts

  • Minimer brugen af farver
  • Undgå spildinformationer
  • Drop 3D
  • Anvend ikke lagkagediagrammer eller speedometre

hent gratis guide
sådan laver du
god datavisualisering

Hent guiden og bliv klogere på: 

  • vores guidelines, så du altid vælger rigtigt blandt grafer og diagrammer
  • hvorfor lagkager og speedometre er no-go
  • konkrete tips og tricks til god datavisualisering
tableau dashboard

dashboard vs. rapportering
opgøret med plejer

 

Har du fundet spændende indsigter i dine data, men er i tvivl om, hvordan du på bedste måde præsenterer data for dine modtagere? Vil du gerne dele dine data med andre uden at ende i et Excel-mareridt? Vil du gerne give dine modtagere mulighed for selv at finde svar, så de ikke skal tilbage til dig (eller it-afdelingen) for at få vist en bestemt periode eller et bestemt produkt? Svaret er et dashboard fremfor traditionel rapportering i Excel. 

Dashboards er et farvel til lange og uoverskuelige rapporter, hvor modtageren skal bruge uendelig lang tid på at danne sig et overblik i de mange detaljer på de mange sider. Moderne værktøjer til analyse og visualisering af data, fx Power BI, Tableau og Qlik, fokuserer på self-service og har indbygget best practice dashboards, som guider dig som bruger til at bruge de rette grafer til datavisualisering. Du bliver således som afsender guidet til det bedste resultat – og din modtager forstår din visualisering i første omgang. Modsætningen er Excel-mareridtet med endeløse rækker og kolonner med tvivlsomme visualiseringer, som kræver stærke Excel-færdigheder at navigere rundt i.

Derfor er det både nødvendigt, men også nyttigt, at begynde at overveje om behovet for rapportering er der, eller om det i stedet er et udtryk for, hvad vi ”plejer” at gøre.

skal vi mødes
hos dig eller hos os? 

 

Hvis du tænker, at tiden er inde til et møde eller et uforpligtende kald, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du udfylder bare formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt for at finde et godt tidspunkt. 

Privacy
Vi elsker cookies & data i Inspari. Nu hvor du er landet her på siden, skal du vide, at vi sender en virtuel Oreo i din retning. Den bruger vi til analyse og personalisering af indhold. Hvis du klikker på feltet 'JA' eller klikker videre på denne webside, accepterer du vores brug af cookies. Ja / Nej / Læs mere