udfordringer i
afrapportering
Det, der igangsatte ønsket om en automatiseret proces hos ITU, var behovet for bedre kvalitetssikring i form af intern rapportering bottom-up baseret på bedst mulige datagrundlag. Rapporten var tidligere tidskrævende at lave, og en optimering af denne proces havde derfor høj prioritet hos ITU. I dag er udarbejdelsen af datagrundlaget til denne afrapportering reduceret fra et par ugers arbejde til nul.
Løbende opfølgning
Løsningen giver ITU hyppigere opfølgning, og de har fået overblikket over, hvordan det står til på de forskellige uddannelser. Eksempelvis kan de hele tiden være opdaterede på antal ansøgere, antal frafaldne og hvor mange, der bliver færdiguddannede inden for normtiden. ITU har via strukturering af data fået dybere indsigt i de studerende i forhold til baggrund, hvor de kommer fra, hvem der er faldet fra og hvornår, karaktergennemsnit m.m.
kvalitetssikring
af uddannelserne
Via evalueringer kan ITU oparbejde kvaliteten på uddannelserne. Ved at sammenholde evalueringer på tværs af årerne eller kurserne kan de følge med i, hvor de studerende ønsker forbedringer. Det kan ses som et idékatalog, hvor underviserne kan få indsigt hvad de studerende finder interessant, på baggrund af flere års gode evalueringer.
Historiske data kan vise udviklingen på uddannelserne og give ITU et indblik i, om de rykker sig i den ønskede retning. ITU har nu konstant overblik over, hvordan forretningen udvikler sig og kvaliteten heraf.
user adoption er
vejen til brugernes hjerte
Inden Qlik Sense delen blev implementeret i ITU, blev der afholdt flere user experience tests med medarbejderne. De fik stillede forskellige casescenarier og ved at iagttage, hvor de stødte på udfordringer, og hvad der drillede, kunne løsningen laves uden førstehåndsirritationer, som man havde erfaret. På den måde sikrede man, at forandringen startede ordentligt og begrænsede de første udfordringer.
Udover at lave løsningen så brugervenlig som muligt blev implementeringsdelen indledt med uddannelse af tekniske medarbejdere i henholdsvis Qlik og MS SQL. Oplæringsdelen har endt ud i, at ITU i dag er selvkørende, hvad udvikling af løsningen angår. Opgaven for Inspari er derfor nu at sikre, at processen kører ordentligt og tilføje ekspertviden, når det er nødvendigt.
løsningen
teknisk set
Løsningen på ITU indeholder som det første etablering af et nyt data warehouse på en MS SQL-platform, hvor alle ITUs data er samlet både fra interne- og eksterne datakilder. Efterfølgende er Qlik Sense bygget ovenpå, så de medarbejdere, der har behov for det, selvstændigt kan analysere data og skabe letforståelige visualiseringer – visualiseringer, som gør det nemt at dele resultater med kollegerne.
ITU ønsker fortsat at have muligheden for at dele den klassiske A4-rapport, hvorfor Qlik NPrinting også er en del af løsningen, hvor de har deres dashboards i en printervenlig version.
ITU-løsningen består derfor af følgende:
- MS SQL data warehouse
- Qlik Sense
- Qlik Nprinting
skal vi mødes
hos dig eller hos os?
Hvis du tænker, at tiden er inde til et møde eller et uforpligtende kald, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du udfylder bare formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt for at finde et godt tidspunkt.
vil I gå
fra a til BI?
Brug data intelligent
...til at træffe bedre beslutninger i forretningen. Med det rette BI-værktøj kan I gå på opdagelse i jeres big data for at finde mønstre og sammenhænge. Så kan I få indsigt i det der betyder noget for jeres forretning, hvad enten det er at matche kunder og varer, forudsige stop i abonnementer eller optimere produktionslinjen.
Hold kompetencerne i top-form
Bliv inspireret af de nye muligheder og få hands-on-træning samt gode råd fra Insparis specialister. Uanset, om du arbejder med visualisering af data i Tableau, Qlik eller Microsoft Power BI, så står Insparis eksperter klar til at gøre dig endnu skarpere på vores forskellige kurser.